español

Main Article Content

Camila Azócar de la Cruz

Abstract

The present research is focused on the development of historical empathy from the sociocultural approach in secondary school students from a school located in the eastern sector of Santiago. To carry out the research, a qualitative approach was used, which involved the development of the third unit of the national curriculum through the application of worksheets in the classroom. The objective of this study focused on describing the development of their knowledge regarding historical empathy. The results of the research focus on the conceptions they have about people from the past, how they relate their actions to the historical context and how they perceive that their environment influences their actions. Furthermore, it is intended that students understand that society develops based on the existence of different perspectives, coexistence between them being necessary, contributing to the development of a pluralistic democracy.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
[1]
Azócar de la Cruz, C. 2024. español. Nuevas Dimensiones. 10 (May 2024), 1-25. DOI:https://doi.org/10.53689/nv.vi10.55.
Section
Artículos

References

Álvarez, H. (2022). Historical and narrative empathy: thinking about the Columbus expedition with future teachers of Basic Education. MENDIVE, 450-463 .

Apaolaza Llorente, D., & Echeberria Arquero, B. (2019). Haciendo historia: fuentes primarias y metodologías activas para trabajar el pensamiento histórico en secundaria. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete 34 (1), 29-40.

Asión, A. (2020). La masacre del Zong (1781): una experiencia de empatía Histórica. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 103-116.

Barton, K. (1996). Did the Devil Just Run Out of Juice? Historical Perspective-Taking among Elementary Students. Annual Meeting of the American Education Research Association, New York, 8-12.

Barton, K. (1997). "I just kinda Know": Elementary Students ideas about Historical Evidence. Theory and Research in social educatión , 407-430.

Barton, K. (2010). Investigación sobre las ideas de los estudiantes acerca de la Historia. Enseñanza de las Ciencias Sociales, Barcelona, 97-114.

Barton, K. (2018). Historical Sources in the Classroom: Purpose and Use. HSSE, 1-11.

Barton, K., & Levstik, L. (2003). Why don't more history teachers engage students in interpretation? Social Education, 358-361.

Barton, K., & Levstik, L. (2004). Empathy as Caring. In Teaching History for the Common Good (pp. 228-241). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Barton, K., & Levstik, L. S. (2004). Hitorical Empathy as Perspective Recognition. In K. Barton, & L. S. Levstik, Teaching History for the Common Good (pp. 206-227). Routledge.

Barton, K., & McCully, A. (2010). Trying to “see things differently”: Northern Ireland students’ struggle to understand alternative historical perspectives. Theory & Research in Social Education, 371-408.

Barton, K., & Thornton, S. (2010). Can history stand alone? Drawbacks and blind spots of a “disciplinary” curriculum. Teachers College Record, 2471-2495.

Carril Merino, M. (2019). Empatía y perspectiva histórica. Un estudio con profesores de educación primaria en formación. Tesis doctoral: Universidad de Valladolid.

Ciriza-Mendívil, C. D. (2021). La empatía histórica, una propuesta didáctica . Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 51-66.

Clark, A., & Grever, M. (2018). Historical consciousness: Conceptualizations and educational applications. The Wiley international handbook of history teaching and learning, 177.

Doñate Campos, O., & Ferrete Sarria, C. (2019). Vivir la Historia: Posibilidades de la empatía histórica para motivar al alumnado y lograr una comprensión efectiva de los hechos históricos. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 47-60.

Editorial SM. (2018). Proyecto Savia 2do medio, Historia, Geografía y Ciencias Sociales. Santiago: SM.

Elbay, S. (2022). Una investigación de las percepciones metafóricas de los estudiantes de 8° grado de la escuela intermedia sobre la empatía histórica. BUEFAD, 222-234.

Elbay, S., & Kaya, E. (2021). Understanding the Multiple Effects of Historical Empathy: A Study Explanatory Mixed Method. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry , 329-356.

Elliot, J. (2000). La investigación-acción en educación. Ediciones Morata.

Endacott, J. (2013). An Updated Theoretical and Practical Model for Promoting Historical Empathy. Social Studies Research and Practice, 41-58.

Fernández, S. (2010). La formación de competencias de pensamiento histórico. Clío & Asociados, 34-56.

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Paideia.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collao, C., & Baptista Lucio, M. (2010). Metodología de la investigación. The McGraw-Hill- Interamericana editores.

Huijgena, T., van de Griffa, W., van Boxtelb, C., & Holthuisa, P. (2018). Promoviendo la contextualización histórica: el desarrollo y la prueba de una pedagogía. Revista de estudios curriculares, 410-434.

Latorre, A. (2005). La investigación-acción: Conocer y cambiar la práctica educativa. España: Editorial Graó.

Lee, P., & Shemilt, D. (2009). Is any explanation better than none. Teaching History, 137, 42-49.

Lee, P., & Shemilt, D. (2011). The concept that dares not speak its name: Should empathy come out of the closet? Teaching History, 39-48.

Luricih, M., & Milbum, M. (2020). The Skill of Historical Empathy. Agora, 46-49.

Martinez, M., Veloz, F., & Villalón, G. (2021). Enseñar a Pensar Históricamente a través de la formación de la Argumentación y la Empatía Histórica. L'ensenyament de les ciències socials per interpretar el món i actuar socialment , 195-204.

MINEDUC. (2015). Bases curriculares. Santiago: Ministerio de Educación.

Molina Puche, S., & Egea Zapata, J. (2018). Evaluar la adquisición de las competencias históricas en secundaria: un estudio de caso centrado en la empatía hisrótica. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 1-22.

Oner, U., & Kinaci, M. (2020). Las opiniones de los profesores de estudios sociales sobre la empatía histórica. International Online Journal of Educational Sciencies 12 (3), 136-152.

Perrota, K. (2018). A study of students´social identities a "Historical empathy gap" in middle and secondary social studies classes with the instructional unit "The Ellizabeth Jennings proyect". Curriculum and Teaching Dialogue, 53-69.

Ruiz, J. (2012). Metodología de la Investigación Cualitativa. Bilbao: Universidad Deusto.

San Pedro, M. B., & López Manrique, I. (2017). Empatía histórica y aumento de la tolerancia hacia la figura de los refugiados: estudio con profesorado en formación. Revista de psicología y educación, 116-128.

Seixas, P. (2015). A Model of Historical Thinking. Educational philosophy and Theory.

Seixas, P. (2017). Historical consciousness and historical thinking. In Palgrave handbook of research in historical culture and education, London, 59-72.

Seixas, P., & Morton, T. (2013). The Big Six Historical Thinking Concepts. Toronto: Nelson.

Vogel, J. (2020). Imagine you are... Historical empathy and Perspectives in History Textbook Task. Agora, 64-75.

Yilmaz, K. (2007). Historical Empathy and Its Implications for Classroom Practices in Schools. The History Teacher. 40., 331-337.